2020-12-02 Swecem etablerar lagringssilo för Merit i Trollhättan – underlättar tillverkning av klimatförbättrad betong
Swecem kommer att ha en lagringssilo med kapacitet på cirka 700 ton i Trollhättan. Silon kommer att förse Västra Götaland med Merit, ett bindemedel gjort på en biprodukt från stålproduktion som ersätter cement vid tillverkning av betong.
– Att ersätta cement med Merit är bättre för miljön, men ger också många tekniska fördelar vid betongtillverkning. Genom etableringen av en silo i Trollhättan ökar möjligheten för betongproducenter i Västra Götaland att tillverka betong med lägre klimatpåverkan, säger Ludwig Zetterström, VD på Swecem.
Henrik Palmkvist är logistikchef för Swecem. Han menar att ett lagerställe i Trollhättan även optimerar Swecems transporter med lastbil.
– Transporterna till Trollhättan kommer att ske via så kallad returfrakt från Oxelösund där Merit tillverkas. Detta innebär en än mer optimerad logistikkedja som även innebär att vi blir heltäckande i Sverige för leverans av Merit till våra kunder, säger han.
Förutom i Trollhättan finns terminaler för Merit i Helsingborg, Oxelösund och från sommaren 2021 även i Skellefteå.
– Vår vision och målsättning är att det om tio år ska finnas helt klimatneutral betong på den svenska marknaden och att all betong i Sverige ska vara klimatneutral år 2045. Genom att använda slagg från stålproduktion i samband med betongtillverkning bidrar vi även till minskat brytande av kalksten vilket har ytterligare en miljöaspekt, säger Ludwig Zetterström.
För ytterligare information, kontakta:
Ludwig Zetterström, VD Swecem, 0733-84 76 58
Arendal
2020-10-29
Swecem levererar material till ny hamnterminal i Göteborg
Vi är i full gång med att leverera material för att stärka upp muddermassa som utgör grunden på ett helt nytt terminalområde på 22 hektar i Göteborgs hamn.
Den nya hamnterminalen i Arendal i Göteborgs hamn beräknas stå klart i september 2021 och kommer motsvara en yta på cirka 30 fotbollsplaner. Peab är i full gång med att transportera 250 000 m3 muddermassor från intilliggande farleder som kommer utgöra grunden till terminalen, som ska stärkas upp och stabiliseras med hjälp av bindemedel från Swecem. Det kommer att gå åt 150 kg bindemedel/m3, vilket motsvarar 19 500 ton slagg och 29 300 ton cement.
– Projektets produktionstakt gör att vi med hjälp av BulkTEAM kommer leverera upp till 540 ton slagg och cement per dygn från mitten av september till slutet på januari, med undantag från två veckors juluppehåll, säger Ludwig Zetterström, VD på Swecem.
Upplägget innebär att en stor del av materialet är i rörelse, vilket sätter kommunikationen på prov, där alla inblandade behöver ha en tät dialog om vilket material som är var och vart det ska. För att säkerställa tillgången i den höga produktionstakten använder Swecem bindemedel från olika ställen. Slaggen kommer från vår terminal i Helsingborg och cementen kommer från Cementas fabrik i Skövde.
– Vi är stolta över att kunna vara med och bidra till en hållbar expansion av Göteborgs hamn, där muddermassornas föroreningar kapslas in med hjälp av våra bindemedel genom Peabs egenutvecklade teknik ProSol. Slagget är en biprodukt från stålindustrin som kommer till nytta och minskar användandet av nya material, säger Ludwig Zetterström.
För ytterligare information, kontakta:
Ludwig Zetterström, VD Swecem, 0733-84 76 58